Dienstverlening
Een hypotheek afsluiten is een grote stap. Hier komt vaak meer bij kijken dan u denkt! Bij Damava Financiële Diensten zorgen we ervoor dat u dit traject met een gerust hart doorloopt. Wij staan naast u, van het eerste gesprek tot ver na het tekenen van de hypotheekakte. Bent u starter, doorstromer, ondernemer, topsporter, gepensioneerd of een levensgenieter? Wilt u verbouwen, verduurzamen, een nieuw huis kopen, een zesde vakantiewoning of toch liever een extra huis voor de verhuur? Geen vraag is ons te veel - met alle vragen omtrent een hypotheek kunt u bij ons terecht. Twijfel dus ook niet over de mogelijkheden en plan een afspraak in om uw persoonlijke situatie met ons te bespreken.
Hoe ziet een traject eruit?
-
Kennismaking
Tijdens een vrijblijvend oriëntatiegesprek nemen we samen uw persoonlijke situatie door. Hiervoor kom ik graag bij u langs, of plannen we een digitale afspraak in. Wij kijken naar u als persoon en de wensen die er zijn. Tijdens dit gesprek willen we al globaal kunnen aangeven wat de mogelijke oplossingen zijn voor uw woonwensen, zodat u een goed beeld krijgt van onze dienstverlening. Wilt u na deze afspraak graag verder met onze dienstverlening? Geweldig! U ontvangt op dat moment van ons een offerte voor onze dienstverlening, waarin we exact afspreken wat we doen, wat u van ons mag verwachten en wat de totale prijs wordt.
-
Analyse en advies
In de inventarisatie duiken we verder de diepte in. Hierbij gaan wij (niet letterlijk hoor!) u het hemd van het lijf vragen. We gaan tot in detail in op uw wensen, zodat er uiteindelijk een financiering wordt gezocht die hierop aansluit. Hierbij kunt u denken aan vragen als:
- Wat wilt u maandelijks betalen aan lasten?
- Is het nodig om de hypothecaire lening volledig af te lossen?
- Wenst u gelijkblijvende maandlasten op de langere termijn?
- Verwacht u in de toekomst nog erfenissen of schenkingen, waarmee u mogelijk de hypothecaire lening wilt aflossen?
Dit – en meer – vatten we samen in een zogeheten klantprofiel, zodat we een helder beeld hebben van uw wensen en financiële situatie. Op basis van deze informatie komen we uiteindelijk tot een passende constructie. Pas op dit moment gaan wij ook kijken naar een passende geldverstrekker. Immers, de geldverstrekker met de laagste rente hoeft niet automatisch de best passende voorwaarden te hebben.
Dit is ook het moment om te kijken naar de zogeheten life events. Het is fijn dat u nu beschikt over een goede financiële situatie, maar hoe zit dat bij bijvoorbeeld overlijden of arbeidsongeschiktheid? Geen zorgen – een geldverstrekker zal een aanvraag niet afwijzen als dit nog niet goed geregeld blijkt te zijn. Wel is het onze verantwoordelijkheid om de risico’s met u te bespreken en een passende oplossing aan te bieden.
Zodra u het gevoel heeft dat we samen de juiste constructie en oplossingen hebben voor nu en in de toekomst, beslist u of we de aanvraag gaan indienen.
-
Bemiddeling
In deze fase komen wij in actie, nadat u heeft aangegeven akkoord te zijn met de aangereikte financieringsconstructie en eventuele verzekeringsoplossingen. Wij ontzorgen u in deze fase van het traject, door zo veel mogelijk uit handen te nemen. Denk hierbij aan de contacten met de geldverstrekker en de verzekeraars, maar ook de notaris voor de diverse akten, het regelen van een taxatierapport en de makelaar. Uiteraard ontkomt u er niet aan om informatie aan te leveren en documenten te ondertekenen. Door ons gedigitaliseerde proces zullen wij ook dit zo veel mogelijk beperken.
Zodra het verlossende bericht is gekomen vanuit de geldverstrekker, plannen wij nogmaals een afspraak om alle laatste documenten te tekenen en door te nemen. Hierbij bespreken we nogmaals ons advies en zorgen we dat dit is vastgelegd in ons adviesrapport. Ook controleren we of alle informatie klopt en kunnen we de laatste zaken, zoals een bankgarantie en eventuele verzekeringen voor het huis, nog in orde maken. Is dit het geval? Tekenen maar! Mocht het zo zijn dat u naar een notaris toe moet, dan zorgen wij ervoor dat alle documenten bij de notaris terechtkomen en controleren we de bedragen en afspraken bij de notaris.
-
Nazorg
Contact opnemenIn deze fase hebben wij alles reeds voor u geregeld. Uiteraard mag u altijd terugkomen met vragen over ons advies en de afgesloten producten! Hierbij hebt u recht op wettelijke nazorg. Dit houdt in dat wij u moeten voorzien van belangrijke wijzigingen in wet- en regelgeving, die ertoe leiden dat u wellicht opnieuw advies moet inwinnen. Dit zullen wij zoveel als mogelijk doen, door op onze social media en blogs artikelen te plaatsen.
Door de jaren heen gebeurt er uiteraard een hoop in een mensenleven en het kan dus zijn dat de hypotheek niet meer past bij uw wensen. Is er de wens om structureel een financiële analyse te maken van uw persoonlijke situatie na het afsluiten van de hypothecaire lening en te controleren of uw producten nog aansluiten? Dan hebben wij daar een speciaal nazorgabonnement voor. Zo weet u zeker dat de afgesloten producten blijven aansluiten, ook op langere termijn. De inhoud van het abonnement zullen wij bespreken tijdens het traject.
Financiële planning
Inzicht, rust en grip op uw toekomst
Of u nu droomt van eerder stoppen met werken, geld opzij wilt leggen voor de studie van een kind of financiële rust zoekt — wij helpen u om die wensen concreet en haalbaar te maken. Bij Damava Financiële Diensten geloven we dat financiële planning meer is dan alleen cijfers. Het gaat om uw leven, uw doelen en de zekerheid dat u nu en in de toekomst de juiste keuzes maakt om die wensen te realiseren.
Wat is financiële planning?
Financiële planning betekent dat we uw huidige en gewenste financiële situatie in kaart brengen, om te bepalen of uw doelen haalbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan eerder stoppen met werken. Vaak lijkt dat niet mogelijk door een lager pensioen, maar het draait om méér dan alleen inkomen.
Enkele voorbeelden zijn:
Uw netto pensioeninkomen en de opties om eerder te stoppen
Uw huidige uitgaven, inclusief verwachte inflatie
Uw situatie in het geval van arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, pensionering, overlijden of echtscheiding
Dit zijn slechts enkele scenario’s. Financiële planning is geschikt voor iedereen die vooruit wil kijken – eenmalig of op doorlopende basis. Omdat het traject persoonlijk is, ontvangt u altijd een offerte op maat.
Ook voor ondernemers!
Wij hebben een speciaal traject voor (startende) ondernemers, waarbij wij de huidige risico’s en kansen in kaart brengen. Denk bijvoorbeeld aan arbeidsongeschiktheid, vermogensopbouw of een inkomen bij pensionering. Hierbij zullen wij ook de oplossingen aanbevelen en desgewenst afsluiten, zodat u ook in dit proces door ons wordt ontzorgd.
Dit kan uiteraard ook op doorlopende basis, waarbij wij jaarlijks om tafel gaan voor een onderhoudsgesprek via ons ondernemersabonnement. Tijdens dit gesprek controleren wij of uw wensen nog overeenstemmen met de lopende producten. Indien nodig, verwerken wij de wijzigingen. Zo heeft u als ondernemer in privé rust en kunt u de focus leggen op uw onderneming.